Friday, March 26, 2010

Kisah Kasih Ibu

"Seharum bunga indah pelukan mu itu sayang bak awan biru yg melindungiku
hanyalah kasih mu yang ku perlu tiada dua nya utk ku bandingkn dr mu hanyalah kasihmu oh ibu"
(Burn-Kasih ibu)
Walaupun xrowwkk ble dgr lagu2 cmni tp mesej lagu ni amat mendalam...
Sebab skunk aq da xd ayah utk bergantung, hanya ad ibu yg aq panggil mak....
rasa nk pgl mak.......rasa nk peluk mak.....rasa nk makan ngn mak
sebab skunk mak mkn sorg, mak msk sorg kat umah, mak tdO sorang2....
dan yg lebih wat aq nk berada d sisi mak adlh kerana mak menagis sOrang2
ada satu kali 2,
aq dpt pangilan telefon dr mak
"adik, mak nk tny ni...cmne nk masukkan nOmbor2 ni????
(aq pelik bin heran gak...)
no apa mak????
(rupa2nya mak nk masukkan no pin tuk tOpup)
aq pn ajar la....bg kte yg prO ni, benda 2 benda plg remeh skali
"Nape mak xsuruh org lain tlg???....tny aq.
"xpela...xd org kat umah, agpun biarlah mak belajar"
(masa 2 aq rs klau boleh aq nk terbang dr Perak ni ke Pahang)
Walaupun perkara 2 perkara kecil....tp aq phm yg mak sOrang2 kat umah
Dan betapa sedihnya kita klau di usia sebegitu tiada org tersayang dsisi
Pada waktu i2 aq yakin, wang bukan segala2nya
Skunk, ari2 mak call aq....
n aq pn akan ari2 call mak....
Kalau dlu mak akan call sblum jam 10 malam tetapi skunk kul11 pn mak masih call
(hati aq terdetik benar bhw si ibu yg aq gelar mak ini dlanda kerisauan dan kegelisahan)
biar abih kredit jangan biar kita kehabisan rs kasih pd ibu 
Ibu yg melahirkan kita, yg menyusukan kita, yg mendidik kita, yg mebesarkan kita
Andai aq lupa pd jasa seOrang ibu nanti....maka matilah aq
tiada dOa utk kesejahteraan aq dr seorg ibu
Kerna aq yakin n percaya, aq berjaya hari ini selain dgn keizinan Allah S.W.T
n usaha aq sendiri tetapi berkat dOa seorang ibu yg xpernah ptus2 mendOakan anaknya.
Doakah aq utk ibuku????
Mudah2an aq tidak lupa mendOakannya....amin3x
Mak....andai adik bukan yang terbaik mudah2an adik jd anak yg menenangkn
dan dapat membantu mak dan ayah di akhirat kelak
Mak....andai adik bukan yg pertama menyerikan hidup mak dan ayah
mudah2an kelahiran adik yg terakhir ini memberi kebaikan dan "keharuman" spt nama adik kpd keluarga kte.....
Mak...andai anak mak yang lain melupakan mak, mak masih ada adik...
Mak...andai mak kehilangan ayah, mak masih ada adik............
Mak...andai adik kehilangan ayah, adik masih ada mak............
Mak...sesungguhnya ujian Allah S.W.T buat kita ini bukan utk menandakan kita hina di mata masyarakat tetapi untuk menguji sejauhmana keCINTAan kita kepadaNya

p/s: Harta dan anak2 adalah perhiasan dunia semata-mata....
(kpd seOrang insan yg aq syg....kembalilah kepada "mak", klau mak salah ianya bukan kerna niatnya tetapi kerana dia seorang insan dan insan itu sering lupa...)
Ya Allah, Aq mohon padaMu...Kau kuatkan keimanan ibuku utk mengharungi ujianMu
Ya Allah, Aq mohon padaMu...Kau kembalikanlah "dia" pada ibuku
Ya Allah, Aq mohon padaMu...Kau jadikanlah aq seorang anak yang menyenangkan ibubapanya ddunia mahupun akhirat....amin 

4 comments:

mamahayyu said...

Oh...Tuhan....apa yang telah aku lakukan, mengapa aku seperti melupakan ibu ku sendiri....ye..ye..ye... minggu ni..minggu ini..aku benci minggu ni..sebab minggu ni aku diselubungi kesedihan yang amat sangattttttt!!!!!!!!!!!!!!.....mana tanggungjawab aku?????????????? sebagai seoang anak?????????/ Ya Allah ampunkan dosa ku ya Allah....ya Allah hanya Engkau yang mengetahui........sebaknya hati ku apabila mengenangkan mu......cuaca di pagi Jumaatyang penuh berkat ini, seolah2 mengiringi sayu dan rindu ku pada ibu di kampung.....patutlah di dalam kekalutan aku pada minggu ini, menambahkan kekacauan dalam sanubari tetapi ketahuilah ibuku...aku tidak pernah melupakan mu.....yeeeee aku pun belajar daripada kesilapan.....Alhamdulillah adik meyedarkan aku juga tentang tanggungjawab aku sebagai seorang anak.
Betapa berat tanggungjawab yang aku pikul, aku tidak boleh "menidakkan" tanggungjawab ibu ku di kampung....Ya Allah berikanlah aku kekuatan dalam menjadi hamba mu yang 'bertakqa'....dalam mencari keredhooan mu Ya Allah....Ya Allah engkau ampunkanlah di atas 'kealpaan' ku ini Ya Allah...
terima dik kerana menyedarkan ngah yang....tak tahu nak diistilahkan ...kesibukkannye ini...tapi ngah tahu, sibuk macam mana pun, tanggungjawab tetap tanggungjawab.

alOng's said...

smoga mak kte berjaya menangani masalah ni...mudah2an kte sentiasa ingat pada mak...n sentiasa utuskn doa buat kesejahteraannya...amin=)
adik syg mak, ngah dan ude.....sgt2

EtieCNCS said...

sedih yatie baca..jatuh airmata ini..semoga semua akan kuat untuk menghadapinya..Allah menguji apa yang hambanya mampu..

fyunie_scha said...

mmg myedihkan..