Tuesday, February 28, 2012

kreatif OR gila

Kadang2,,ak leh cipta ayat 'kreatif'

Contohnya :
'Kasar seperti kerbau, lemah lembut seperti lembu namun busuknya seperti bangau'
atau
'Jika kita mencari seseorang untuk melengkapi dan membina hubungan kekal selamanya,,ibarat kita berjaga di siang hari'
'Kesepian adalah satu keindahan yang memberi jiwa kosong dipenuhi dengan rumput2 keimanan'

Ap yang ak TULIS selalunya ad 'makna',,,,kadang2 orang xpaham atau salah paham pun xpe! Mmg ak suka,,kata2 yg ak wat leh bg ak kepuasan!

Yang menjadi masalah,,kreatif atau gila???
 korang decide sendiri la yea! Ak xd hal....


(Tulisan gila TAKPE,,jangan korang gila sudah beb!!~ Klau bertemu orang yg lebih gila2 dr ak,,ak pangil dorang SIFU!!ahaksss,,,,)

p/s: Klau ad salah paham ngn ak,,terus roger ekk! ak sedia terus terang,,haha! -_-

Monday, February 27, 2012

Tulisan KeMATIan

Kisah nie maybe antara kisah korang, kisah ak @ kisah kambing korang!

Okeh,,dis stori sejenis cerita yang seyes! Jangan senyum tau=p

Katanya, ak nie lebih kurang macam dia...Okeh ms tue agak membanggakan lah!
Orang nie yang penah jaga & manja ak satu ketika dulu...
Dah lama dh kowt, perangai pn sejibik gak cuma ak ad PART yang dia bukan macam ak!
Seyes,,,ak dah naik TAHAP menyampah gler baban dengan sikap dia. Bak kata Omputih "What goes arround comes arround",,ye k nie??haha!

Kenapa ak pilih n3 TULISAN KEMATIAN??

Daripada penulisan ak, 'She' salah faham la beb....Okeh! salah faham xpe kan?? cuma xsoal ak balik tue yang wat ak menyampah! Sebabnya ble memerlukan ak, amboi macam cipan telefon cakap elok2,,bila ad masalah a.k.a salah faham tue la,, leh wat bodo jek! Dah totally BLAME ak....
Kalau dia nak pulaukan ak,,,ak cuma kesian kan SEORANG insan nie....Sebab kerana dia ak & dia nie ad ikatan! Kalau tak dah lama,,,mentah2 ak buang 'She' tue kat Long-Kang

Yang lebih menyakitkan hati ak,,ak dah mulakan kedamaian NAMUN xd sahutan!
Mana2 Ustaz pn dh cakap,,kira dah lepas sebabnya kamu dah memulakan mengucapkan salam...
Tapi ak manusia bese beb,,,ak punya sabar ad turun ad naiknya

Adoi,,,,kerana SESEORANG jea ak masih bertahan...iaitu Kerana MAK aku
Macam mana 'She' yang lebih TUA malah katanya lebih EDUCATED itu boleh bertindak bodo & akalnya lebih teruk dari 'lunatic' person!

Apabila 'She' memulakan peperangan tanpa sebab yang TIDAK diketahui
Aku cuba PADAMkan,,,
Namun kalau PEPERANGAN masih dicetus,,rasanya xsalah ak menegakkan kebenaran dari PIHAK aku!

Maafkan ak mak,,,'She' bukan jadi orang 'bangsawan' di mata ku lagi

p/s: Kalau Allah nak balik kan hati kita dari menyayangi seseorang,,,ibarat petik jari jea kan??adehh....

When I can't sing represent my soul~JB~

video


When I Can’t Sing English Translation Lyrics

* Even if I lose everything, if my popularity drops
Even if I can't sing, if I get a different job
Will you still be able to love me for who I am?

Do you know that who I am on screen isn't really my everything? (Do you know?)
Do you know that my overflowing confidence makes me even more anxious? (Do you know?)
Standing under the flashing lights, there is a thick shadow behind me

* repeat

You say that you love me but
Am I really who you love? (Am I?)
You say that you fell for me but
Am I really the one who made you fall for me? (Am I?)
When you are in my arms, looking at me
I want to ask you these questions

* repeat

Someday, the day will come (the day will come)
I'll come down from the stage where the cheers have decreased
As my shoulders droop down (shoulders droop down)
My head hung low (even then)
Will you stand by my side?

* repeat

I want to ask you

p/s: Addicted tO dis Korean Drama 'Dream High II'

Thursday, February 23, 2012

Selamat Jalan Mak,,,

Personally, Aku doakan perjalanan my beloved 'Mak',,selamat pergi & pulang
Hopefully, Semoga dia dapat menjalankan ibadah sebagai tetamu Allah yang terBAIK
Walaupun, sedikit sedih & terkilan sebab xdapat hantar dia.....
Yang lebih penting,,ibadahnya kan?
Kalau orang kata, anak ni hak Allah,,maka 'MAK' nya juga adalah hak Allah
Aku doakan mak sepertimana Mak doakan ak....
& aku serahkan kepada Allah untuk jaga Mak ak,,,,sesunguhnya Allah lebih mengetahui hati & perasaan hambanya....
Katanya, "Mak doakan kamu jadi ANAK yang Solehah & Sabar".....huhu

(Angin,,,sampaikan salam sayang & rindu ak.....huawwww!!!)

p/s: Sesungguhnya tiada ap yang lebih bernilai dari DOA seorang IBU.....Alhamdulillah ^-^

Tuesday, February 21, 2012

TOTALLY exhaustED! atau Sangat2 PENAT,,LELAH!

Demit! Sebelum nie ak rasa PRAKTIKAL xd la membebankan sampai nak ber'mesra' ngan Mr.Blog pun xsempat2 beb...Refleksi pengajaran, refleksi harian yang 5 pages yang agak mengarut2 tue, RPH utk 8 Jam, Laporan mingguan & dapatan kajian untuk TESIS!

Nak terMUNTAH beb!

So xd masa nak update BLOG or even 'hari2 praktikum' ak tah ke LAUT mana,,,sadis!
sab2 Ahad pn macam TAK wujud,,,haha
Nampak bebenor menipunya kan??haha,,,
Takde la, smuanya pasal budak2 tue....pegi sana ingat depa, masa makan ingat depa gak,,,,
Bak kata pepatah, cikgu2 pelatih nie dah macam 'makan TAK basah Mandi TAk kenyang' kalau xjumpa dorang!
Arghhh!! karut semua tue,,,hari cuT gler macam heaven,,, sonok klau dapat kuar dari TADIKA tersebut.

Sape kata jadi gur senang???
Perghh,,ramai gler kwn2 ak wat status 'TAK LAKU' cm2...haha
Memang penat cuma berlebih2 la sket,,keja cikgu cm pengutip sampah k??? yang pahit dtelan, yang wangi dpakai or yang busuk di gosok...haha
Bukan ap,,klau jadi cikgu TADIKA,,pakai cantik2 tp awal2 pagi dh kena mandikan budak, basuh ^%$^&* budak,,,,so xsalah berlebih2 kepada perkara yang benar kan???haha
Sori2, main2 jek CIKGU2,,,he~

Klau korang dh praktikal jd guru nie,,amik korang!!rasalah,,,

 Seyes beb,,ak memang xkreatif! Pic yang sempat ak lukis masa kat Taiping nie,,,haha!

Sempat lepak2 makan Steamboooooooooot! abeh smua pantang kena LANGGAR!!haha,,,


p/s: Berbuat baiklah kepada kanak-kanak tersebut walaupun kita xsebaik mana!haha!!

Friday, February 10, 2012

Hari Ke-Lapan

Perghhh,,da semakin membiasakan diri....

Hari Ke-Lapan :

1) Orang lain yang nak ebeh praktikal
2) Kami ber5 lak yang beria2 tangkap gambar
3) Gila glamour kan??
4) Hari nie mem'bedak'kan bdk2....
5) Dahla pakai jubah Hitam,,cikgu sket2 nak sapu bedak kat baju sendiri
6) Penat suara,,,tp syok la!

p/s: Hari ke-lapan dah macam minggu terakhir! Tak sabar nak abeh beb!hehhe

Thursday, February 9, 2012

HAri Ke-Tujuh

Hari ini dikonklusikan sbg Suara Ala2 Ella,,,
(Muka malas aku!haha,,,,,)
Hari Ke-Tujuh:

1) Pengajaran seperti bese
2) Beza nya cuma suara ak cm ala2 Ella la
3) Sakit weyh nk jerit2
4) Ngajar bdk2 tadika nie
5) Ini jelah cabaran terBESARnya...huhu

p/s: Refleksi xwat ag! Lepas nie tgk cte 'Santau Merasuk' dlu......haha!

Ayah, Selamat UlangTahun Kelahiran....

Sebagai seorang anak, tarikh kelahiran orang tua mereka adalah satu kewajipan untuk diingati....
Selain tarikh kelahiran Ayah,,tarikh kematian nya juga turut menjadi satu ingatan...
Okeh! xnak cte sedih2....
Esok besday Arwah Ayah...
So,,
Aku nak amik kesempatan,,maklumla nie AKU PUNYA BLOG!!
Aku nak UCAPkan "Saya Sayang Ayah Saya"....
Si Kecik kat atas nie SANGAT manja dengan AYAH nya.....
Dia Sorang jek BERANI lawan Ayah dia....
Dia Sorang jek yang xkena rotan
Dulu,,Ayah xkasi potong rambut kalau anak2 pompuan dia
"Cantik anak pompuan Ayah berambut panjang",,,katanya
So jangan harap nak potong rambut,,he~
Tapi besela,,,,klau dah degil tue degil jugak kan!he~

Orang kata,,ak amik Hidung Ayah,,,
TAK mancung! haha!!
Besela, banjar kena kembang2 sket kan,,he~
Banyak ag persamaan ak ngn Ayah
Kulit kami sama,,sensitip!
Kening pn ikut Ayah gak,,,he~

Kalau mak dengar nie,,majuk dia kowt!
Haha! Gambar2 nie asik brulang2 kowt sbb pic lama2 xscanned ag!
Kalau x,,,leh bandingkn ak ngn Ayah kan??

p/s: Semoga Allah merahmati roh Ayahanda Husin Moahamad 

Wednesday, February 8, 2012

Hari Ke-Enam

Exhausted!

Xtuali demam ak dah baik TAPI disebabkan hari ini kena mengajar
Hingus ak cair balik PASTU,,,batuk plak dah!

HAri Ke-Enam:

1) Semakin mengenali kanak-kanak
2) Terasa semakin aktif walaupun malam sebelumnya xleh tdo
3) Terasa macam ad gangguan
4) Sebab xleh tdo & pas2 macam2 lah yg ak pK
5) Ditambah lak dengan mimpi yang 'ngarut2'
6) Bangun jek dr tdO,,,mata macam panda
7) TAPI cikgu kekal aktif
8) Maybe sebab VCO kowt...haha!

p/s: Walaupun ak rasa tak selesa TAPI ak PASTI akan menyelesakan diri,,TUNGGU la,,,ak akan jadikan tempat nie cm KAMPUNG ak sendiri gak!!

YaaaHhhhhhhhhhhhhhhh!!!! Long-Kang BOLEH!

Penolakan dibalas dengan persoalan

Dia balas PENOLAKAN yang ak buat dengan pelbagai PERSOALAN
Memang SERABUT akal aku nak memikirkan alasan di atas PENOLAKAN tersebut
Sepatutnya DIA lebih faham kenapa,,,TAPI akhirnya AKU pula yang kena TERANGKAN......

Oleh sebab itu,,,AKU terima PERSOALAN tersebut dengan cara seseorang yang terPELAJAR
Aku balas KENYATAAN yang dibuat dengan JAWAPAN yang nyata
Terima ATAU tidak itu keputusan dia
Bukan AKU rasa dia TIDAK layak tetapi aku menjaga "KESAKITAN" & "MARUAH" Ayahanda tersayang
Bukan pada masa sekarang,,,PENGALAMAN lepas sangat mengecewakan

Ak TAKNAK jadi KACA yang bakal menghiriskan LELAKI yang paling ak SAYANG iaitu Arwah AYAH ak...EN.Husin Mohamad
Ak MAHU menjadi PERMATA beb
Ak baca dari Blog CIKGU Ecan nie :


Di akhirat, wanita akan menarik empat jenis lelaki bersamanya ke dalam neraka. Artikel ini bukan untuk memperkecilkan wanita tetapi sebaliknya supaya kaum lelaki memainkan peranannya dengan hak & saksama berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah serta berwaspada akan tanggungjawab yang dipikul..
1. Ayahnya
Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji & sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.....tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.
2. Suaminya
Apabila si suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan muhrim apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang alim seperti solat tidak bertangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan turut ditarik oleh isterinya ke neraka.
3. Abang-abangnya
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya.....jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM ...tunggulah tarikan adiknya ke neraka kelak.
4. Anak Lelakinya
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari Islam, bila ibu membuat kemungkaran pengumpat, mengata & sebagainya, maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Nantikan tarikan ibunya ke neraka.
Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat, maka kaum lelaki yang bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan masing-masing.

TERLALU banyak beban dibahu,,,Tak tertanggung rasanya KUDRAT seorang WANITA seperti ak memikul banyak perkara dalam satu waktu....

Cukuplah pada saat ini,,,ak ad ap yang PERLU sahaja,,tak perlu berLEBIH2an.....

p/s: Setiap keputusan yang dibuat bukan hanya kerana DIRI SENDIRI tetapi kerana ORANG LAIN juga
~Seyesly,,,ak seseorang yang tak cukup serius!!!~haha~~!! Lagipun,,sebelum sayang ORANG LAIN belajar sayangi DIRI U alls dlu beb!~ Baru 'kelas' korang d tahap TINGGI,,,ni ak rasa la =p

Monday, February 6, 2012

Allah Seakan Mengetahui,,,

(Naik Pelamin terus,,,gaya ala2 Japanese!,,,yuuuhhhuuu)

LELAKI : Awak, boleh jadi awek saya? Saya berkenan sgt lah kat awak. Bagi saya, awak perfect!
PEREMPUAN : Ok, boleh je takde masalah. Couple ke?
LELAKI : Err...kalo dah mintak jadi awek, maknanya couple la tu kan?
PEREMPUAN : Ok. Bila nak kahwin?
LELAKI : Err..boleh tak tunggu saya habis belajar dulu tahun depan, pastu tunggu saya dapat keje stabil dulu. Dalam 3 tahun, insyaAllah.
PEREMPUAN : Ok, kita putus sekarang gak.
LELAKI : Eh, kenapa?????PEREMPUAN : Kerana tiga sebab

Satu, awak ajak saya bergelumang dalam dosa utk 3 tahun tanpa akad yang sah. Tiada jaminan awak takkan jumpa saya, sentuh saya dan hal2 berkaitan. Dalam 3 tahun tu kita akan bercakap hal sia-sia tentang soal hati yang tiada berkesudahan. Nanti ada yang terluka. Saya taknak hati saya terluka. Saya pun taknak hati awak terluka.

Dua, kalau tak bersedia nak kahwin kenapa terburu-buru nak jalin hubungan? Sedangkan kahwin ni spesifiknya adalah utk mereka yg betul2 bersedia zahir batin, agamanya, ekonominya wlpn tak kaya, dan dari banyak sudut. Restu ibu bapa juga perlu difikirkan sama.

Tiga, lelaki yang beragama tahu bahawasanya ini bukan caranya. Sabar. Tahajjud byk2. Istikharah rajin2. Taubat selalu2. Muhasabah sentiasa2. Ubah slow2. Lelaki beragama takkan beri harapan palsu dengan bermain dengan perasaan, masa dan waktu. Jangan letak harapan seandainya hati tak yakin. Jgn beri harapan pada yang mudah menyerap harapan. Hati wanita ni macam gelas kaca, mudah pecah. Bila dah terluka, susah nak rawat balik. Jangan ada niat nak kahwin je, tapi tindakan ke arah itu tidak ada. Boring. Cari calon ni bukan nak cuba-cuba macam cuba pakaian. Tak sesuai yang ni, amik yg lain lah..

LELAKI : Em..tp sy tetap nak awak. Dh bertahun2 tunggu awk.

PEREMPUAN : Mohon padaNya andai hatiku yang kau pohon.. Bila dah bersedia, cuba cari saya balik. Tapi ni bukan janji atau beri harapan. Jika sy masih blm berpunya, datang mintak dengan ayah mak terus. Bincang dengan dorang. Salam.

LELAKI : Wslm. 

p/s: Terima Kasih Ya Allah,,,Allah menjawab persoalan ak,,,Percaya pada Qada' & Qadar Allah S.W.T

(n3 nie ak nak kongsi ngan 'wanita d seluuruh dunia',,,& ak letak 'hati' ak padaNya)haha!!

Menulis: diri sendiri atau orang lain

Even ak skunk tgh demam panas + selsema,,,dsebabkn xd keja, ak gagahkan tangan & mata utuk menaip n3 nie,,,Agpn cuaca panas sangat utk ak tdo,,,

Permulaan n3 yang xd kena mengena tue anggapla sebagai cara korang lebih kenali dis author! Ak la tue....

Okeh guys,,,,kenapa ak memilih tajuk n3 "Menulis : Diri Sendiri OR orang lain"
Ak mulakan dengan persoalan :
1) Kalau korang buat n3 untuk orang lain atau diri sendiri weyh???
2) Sejauhmana kalau n3 yang korang wat tue utk orang lain memberi korang kepuasan???
3) Adakah korang letak 'hati' korang pada setiap n3???
4) Bagaimana pula jika korang menulis untuk diri sendiri dan orang lain membacanya???
5) Adakah lebih puas jika letakkan 'hati' korang pada setiap n3 & orang lain yang membacanya
6) Atau mungkin korang gagal meletakkan 'hati' pada n3 korang akhir2 nie???
7) Atau juga,,korang malu nak letak 'hati' korang takut nanti akan di 'operate' oleh sesetengah orang
8) Dalam membuat n3 siapa ag penting??? Diri sendiri atau Orang Lain??

Siut tul,,,banyak betul persoalan-persoalan nya kan??....adeh...

Meh ak jawabkan :
1) Bagi ak,,n3 ak utk sape2 jea,,,ak yg wat mestilah utk ak & org lain yang sudi membacanya
2) Tah la,,klau ad org komen...mayb n3 tue menarik, klau x...ak pn xkisah mana
3) Of kos,,,
4) Tak kisah,,,bukan nak cr peminat cuma xsalah berkongsi hati utk bercerita walaupun orgnya adalah silent readers!
5) Of kos puas,,,spy hati kte xterbeban dgn ap yg kita rasa
6) May be x buat ak,,,he~
7) Sometimes,,ad rs cm2 tp utk blog ak....xd hal kowt! Sbb blog ak cipan2 punya....haha!
8) Ak pilih diri sendiri,,,,bukan "Selfish" TETAPI lebih memberi makna & utk kepuasan!

Siut tul kan??? Ak tanya....ak yang jawab!haha!

p/s: Tak kisah korang nak wat n3 cmne CUMA nya sejak akhir2 nie,,,,banyak n3 dalam kawan2 ak punya blog hanya memberi ak INFORMASI tetapi malangnya Ak SEMAKIN tidak KENAL siapa mereka.........The End!

Sunday, February 5, 2012

Cerita Hari Semalam

Setiap perkara yang kita lakukan pasti mempunyai sebab & alasan,,,,cuma sesetengah perkara kita akan membiarkan sebab & alasan tersebut menjadi satu rahsia,,,,

Okeh! camni,,,
Semalam, ak & kawan2 g Kampung Berkat, rumah Firdaus...
Dia juga one of 'satu kepala' dgn kami la,,,so kononnya menziarah famili dia, kenal2, borak2 & yang penting makan2!
Pernah ak dengar satu ceramah tu, cara nak eratkan hubungan kena melawat rumah kawan, kena makan atau buang air,,,apatah ag kalau tumpang Solat,,,sejuk ati mak ayah dia kan??haha....

Selain ak & rakan2...ad gak geng bdk TESL,,Kecik & Farid
Kami semua 1 batch, da rapat....

Sebenarnya niat ak wat n3 nie,,,nak bg tau korang, kalau dapat jodoh orang jauh2 rasanya ag 'meriah'
Bukan macam Cerita Melayu selalu tunjuk tue,,,
Asik berdengki, mak mertua garang......pls la, ubah la cte2 cm2.....xsemua orang melayu cm2
Hanya sekelumit kowt!!

Bukan ap,,ble kte berkawan ngan orang jauh2 nie....
Banyak perkara kita belajar....banyak cerita kita boleh berkongsi.....
Seronok,,,

Ble g Perak, ad kawan nak singgah rumah.....k N9 pn cm2 gak, k Kelantan pn sama....& lain2 ag la
Haha!!
So,,,cerita hari semalam sangat bermakna untuk hari ini

p/s: TQ makcik atas 'Laksa' tersebut,,,

Salam Maulidur Rasul

p/s: Berselawatlah,,,,,

Friday, February 3, 2012

Hari Ke-Lima

Semakin hari semakin bese,,,

Hari Ke-Lima :

1) Setakat ini segala seakan semakin baik,,,
2) Cumanya,,,sesi mengajar akan bermula pada minggu hadapan
3) Yang penting isnin selasa nie,,,cuT beb
4) Ak rasa duit mcm air,,,
5) Tapi besela kan,,,duit ptptn 2 pn mmg perlu dgunakan utk blaja
6) Haha,,,arini xtdo ptg, td g psr malam!
7) Setakat beli rangka ayam jek!haha,,,,
8) Makanan kat sini murah beb,,,
9) Kami masing2 dh terpengaruh dengan percakapan orang Taiping
10) Besela, msuk kandang kambing 'mengemmmbeeekkkkkkk' kan??

p/s: Kalau kena hujan bukan kita patut lari, tetapi menghayati & menghargai 'HUJAN' tersebut! ^_*

Thursday, February 2, 2012

Hari Ke-Empat

Sebenarnya ak 'wonder' sampai ble ak akan tulis n3 hari nie....haha!

Hari Ke-Empat :


1) Ak & rakan2 dah diberi tugasan
2) Ak akan mengajar budak kelas 5 tahun
3) Cabaran besar sebab kena mengajar BM
4) Kena 'fonik' kan huruf2 tersebut
3) Tapi cabaran baru boleh menguji kekentalan & kematangan...haha!
4) Hari nie dah okeh sket.....xmcm smlm
5) Tapi tdo tetap tdo
6) Kalau x,,,malam xleh nak celik mata
7) Seyesly,,,,5pages refleksi akan jadi 0 pages!,,,,adeh....
8) Ak tgk bdk2 lain relax jekk,,,kami bagai nk pengsan
9) Tekanan dh menular kat kawan ak,,,
10) Ak harap dia ok esk,,,,jgn stress2
11) Sebab wat kwn2 lain konpius 
12) Besela,,,,pompuan cepat beremosi,,,,
13) Ak beremosi gak k???......xnk la
14) Bg ak boleh beremosi tapi biarlah ad sebabnya.....haha
15) Ini xpasal2 jek diamm,,,,xpasal2 jek masam,,,,hehe

p/s: Kla,,2 je utk hari ini ^_*

Wednesday, February 1, 2012

Hari Ketiga

Ak simpulkan hari ketiga sebagai separuh mati,,,

Hari Ketiga:

1) Sebagai tanda kepenatan yang ak simpan selama 4 hari ni
2) Ak tdo macam xingat dunia
3) Dari pukul 3 sampai 8 malam.....
4) Seyesly penat xterhingga
5) 5 pages reflexion xwat ag
6) tQ.....makan dlu=)

p/s: Nak senyum pun susah arini....adehhh, ahaks!