Wednesday, February 8, 2012

Penolakan dibalas dengan persoalan

Dia balas PENOLAKAN yang ak buat dengan pelbagai PERSOALAN
Memang SERABUT akal aku nak memikirkan alasan di atas PENOLAKAN tersebut
Sepatutnya DIA lebih faham kenapa,,,TAPI akhirnya AKU pula yang kena TERANGKAN......

Oleh sebab itu,,,AKU terima PERSOALAN tersebut dengan cara seseorang yang terPELAJAR
Aku balas KENYATAAN yang dibuat dengan JAWAPAN yang nyata
Terima ATAU tidak itu keputusan dia
Bukan AKU rasa dia TIDAK layak tetapi aku menjaga "KESAKITAN" & "MARUAH" Ayahanda tersayang
Bukan pada masa sekarang,,,PENGALAMAN lepas sangat mengecewakan

Ak TAKNAK jadi KACA yang bakal menghiriskan LELAKI yang paling ak SAYANG iaitu Arwah AYAH ak...EN.Husin Mohamad
Ak MAHU menjadi PERMATA beb
Ak baca dari Blog CIKGU Ecan nie :


Di akhirat, wanita akan menarik empat jenis lelaki bersamanya ke dalam neraka. Artikel ini bukan untuk memperkecilkan wanita tetapi sebaliknya supaya kaum lelaki memainkan peranannya dengan hak & saksama berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah serta berwaspada akan tanggungjawab yang dipikul..
1. Ayahnya
Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji & sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.....tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.
2. Suaminya
Apabila si suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan muhrim apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang alim seperti solat tidak bertangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan turut ditarik oleh isterinya ke neraka.
3. Abang-abangnya
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya.....jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM ...tunggulah tarikan adiknya ke neraka kelak.
4. Anak Lelakinya
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari Islam, bila ibu membuat kemungkaran pengumpat, mengata & sebagainya, maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Nantikan tarikan ibunya ke neraka.
Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat, maka kaum lelaki yang bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan masing-masing.

TERLALU banyak beban dibahu,,,Tak tertanggung rasanya KUDRAT seorang WANITA seperti ak memikul banyak perkara dalam satu waktu....

Cukuplah pada saat ini,,,ak ad ap yang PERLU sahaja,,tak perlu berLEBIH2an.....

p/s: Setiap keputusan yang dibuat bukan hanya kerana DIRI SENDIRI tetapi kerana ORANG LAIN juga
~Seyesly,,,ak seseorang yang tak cukup serius!!!~haha~~!! Lagipun,,sebelum sayang ORANG LAIN belajar sayangi DIRI U alls dlu beb!~ Baru 'kelas' korang d tahap TINGGI,,,ni ak rasa la =p

2 comments:

sabar shabariah said...

terbaik....betul 2 banyak perkara yang perlu dipikirkan dalam soal jodoh nie....bukan senang kita nk mencari seorang yang betul2 sayang n boleh jaga kita sebagaimana ayah kita jaga kita... sebagai sahabat ,,aku mendoakan yang terbaik untuk ko, aku supprt mane yang baik untuk diri ko jugak n percayalah janji Allah akan ada bersama orang sentiasa ingat akan DIA.. InsyaAllah....

Long-Kang said...

maceh beb =p
InsyaAllah sbb da ajar bdk2 Rukun Iman nie,,guru nya kna la praktik kan...kan???hehe