Monday, October 31, 2011

Apa Nasib Graduan ISMP???

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera 
Pemberitahuan: Entri ini sekadar perkongsian dan pandangan peribadi penulis. Tidak berniat untuk menyalahkan mana-mana pihak. 

Lemah semangat bila dengar kenyataan TPM berkenaan posting tadi. Apalah nasib kita-kita yang ISMP ni ya? Bagi yang tidak tahu ISMP tu apa, ISMP ialah singkatan bagi Ijazah Sarjana Muda Pendidikan. Maknanya semua graduan ISMP akan jadi cikgu la secara teorinya. Tapi pada hakikatnya, tak semua jadi cikgu. Sebabnya? Anda tahu jawapannya. 

Aku kongsikan serba sedikit luahan rasa mereka yang kecewa dengan kenyataan TPM dalam buletin utama tadi,

buletin utama: ahad, 30 october 2011
isu GSTT tjuk brita tp jwpnnya utk GST
proses penempatan guru mengambil masa sperti yg kita pernah lakukan sblum2 ni.diutamakan kpd bakal guru tajaan (KPM).Yang tiada tajaan (ptptn) boleh cr kerja lain dulu...sbb mereka tdk terikat dgn kerajaan..(ayt TPM tan sri muhyiddin yasin) sekian~ ='(
pakat2 cr kja len laa...terguris rsa hati...
 Nampaknya tajuk berita hari ini menjadi isu hangat bagi kita semua yg menunggu penempatan. apalah nasib kita tahun 1987 selalu kena benda mcm ni. sabar je la wahai kwn2. lagi2 yg xmendapat tajaan KPM spt saya. mcm dianaktirikan. seronok kan belajar 4 taun dlm bdg perguruan semangat nak jadi cikgu. last2 TPM boleh ckp suruh cari kerja lain dlu. hambeek nk sgt jadi cikgu. seronok bukan?hoho :(
Tetiba rasa 4thun ni sia2 jer...bleh x kerajaan bagi balik masa, belanja yang terbuang dan sia2 je tu... tmbah lgi dgn harapan tinggi ibubapa...Kalo yg ptptn xda jaminan posting, nak byr mcamana pinjaman tu nnti. Nak keja apa kalo bidang yg khusus kat Ijazah tu PENDIDIKAN?
 terfikir sejenak.....kita yg dah habis ni pun tertunggu2 utk POSTING..rasa sakit hati dgn ape yang diluahkan tadi...TERFIKIRKAH kita dgn adik2 kita yg sedang blaja dan turut ambik kursus PENDIDIKAN????klu mereka tahu akan berita ini, mesti mereka akan susah hati....kesian aku tgk mereka....hope xmenganggu fikiran mereka.....teruskan usaha anda...sehingga memegang SEGULUNG IJAZAH.....INSYAALLAH, kita akan jumpa jalan yg terbaik.......amin...
::kesedihan melanda >> penempatan guru bukan tajan...tiada jaminan.....sabarlah ye semua GURU GST....terima kasih kerajaan...terima kasih TPM Muhyiddin Yassin atas berita sedih itu::
*semua luahan rasa di atas dipetik dari laman facebook

Ayat kat atas tue ak ciplak dari http://busuk.org/ping/view/37414,,,,,

p/s: Klau orang 'sekarang' xdapat keja ag,,,ap akan jadi pada orang 'masa depan'.....
~~Ad rasa cam nak pindah Korea plak!!!!~aahhaakkksss!

Jangan Membazir VS Rangka Ayam

"Sesungguhnya orang-orang yang membazir adalah saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya"
~Surah al-Israa: 27~


Feel free 2 stalker dis blog http://mencariredhailahi.blogspot.com/2009/08/membazir-amalan-syaitan.html kalau nak tahu info selebihnya.....


Hari Sabtu,,,Ak n kwn2 g psr malam,,,,so mlm 2 tgk bola & wt tah ap2 benda ag....ak hanya menjamah 'pita ayam'.....sehingga lupa ak ad beli 'rangka ayam'...
(Licin bebb!!!)

Korang tau x??? rangka ayam nie mkanan ak sejak sekolah menengah.....sampai skrg!!
Bak kata pepatah 'Di mana bumi dipijak disitu langit djunjung'
Ada kaitan k dengan ap yg ak nak cakap ekk,,haha

Bab rangka ayam nie td,,,
Mula2 ak ajak kwn2 ak,,,kata mereka "TAKNAK"!!!
Takut sakit perut,,ak plak kecian kan 'ayam' 2
Agpun teringat 'Mak' pesan,,jangan membazir
Mahal weyyy ayam 2,,klau dlu RM2.00 jea skunk da RM3.50-RM4.00
Setakat rangka jea pun!!
Haha,,,,
(ayam pun tarak nampak beb)

Last2,,dorang join gak.....tapi cepat sgt berhenti nya,,,maybe da rasa lain macam kowwtt
Tapi,,ak teruskan ke saat akhir...ngan sorang ag roomate ak 2....
Klau kwn2 ak,,,ak sgt suka klau jenis yg xbape kisah nie
Pandai2 la jaga 'air muka' kwn2 k....atau sape2 la
Orang yg leh masuk & cuba masuk dlm keadaan seseorang
Klau dia leh masuk,,dia jd salah seorang yg terbaik,,,
Tapi klau dia cuba masuk,,,dia akan jd seorang akan kena gelak dlu,,pas2 okehhh la

Oleh sebab itu,,,(ayat asgmt) ahaksss!!
Klau org lain mkn rangka jgn cuba mkn 'drumstick' depan dorang
Cuba2 sekali skala blaja cara hidup orang lain
(Ak xd maksud lain,,,sbb ak pn cuba blaja paham org lain dr cara hidup mereka)
peeaaaceeeee!!!!
Oucchhhh!!!
Bak kata pepatah ag,,,
"Masuk kandang lembu,,,mengembOOOOOO,,,,Masuk kandang babi,,,menggroooohhhhh"
Soli,,,pd sape2 yg sensitip kt 'babi'

Moral,,,
Jangan membazir,,,'Nasihat utk diri sendiri yg paling UTAMA',,,,
Sebab ak jenis yg klau tgk 'kemeja' yg skali pandang dh tertawan,,,ak "CILUP" terus!!!
Aaahhakkksss!!hehe

p/s: Tadi ad kuiz mengejut,,,rasa2nya ak dapat 0/2....Tak ready langsung!!!!aiiyakkk!!
Klau 'mak' tau,,,mesti dia bg 'bebelan' setinggi Banjaran Titiwangsa wehhh,,,huhu

Sunday, October 30, 2011

Masak OPOR

Klau orang Pahang kena pandai masak Opor
Agpn,,,resepi my 'Mak' dari dulu ag....
Kakak Ngah ak da kira terer gak la masak Opor nie
Agpn dia kan Cikgu ERT,,kena la pandai kan??hehe

So skunk ak,,,nak try la...
Mna tau klau leh lawan 'Mak' ak kan???
Hahaha...

First,,cal Mak dlu...haha
2nd,,'bedal' jek...sebab da tau cara2nya...ahakss!!
3rd,,makan jela beb


(Ayam masak Opor)

*Walau xsesedap mana,,,TAPI ak ikhlas nak cuba...ahakks!!!
So,,ak da leh d iktiraf sbg 'anak jati Pahang' la,,,yahuuu!!!

Saturday, October 29, 2011

Rasa nak 'peluk' S.Kunalan

For me,,perlawanan td agak 'hambar'...coz most of us da tarik muka...
Besela kan,,,Pompuan nie xbape suka sgt bola2 nie kan,,haha
Then separuh ms kedua,,baru gol kan....arrrr...ngantuk beb

Besides,,,ak xbape SETUJU 'Hai-O' dapat pemain terbaikkk
Even Dia menjaringkan gol yg chantekkk gak td....

My faveret 'Man of the Match' is S.Kunalan,,,

bukan apo jang,,,bukan sebab den suko sangat dio tapi den rasa dia yang terbaikkk,,,
Sejak ble tah den raso,,,'hitam itu menawan!!!'haha

Peteh Ganu Peteh VS Hobin Jang Hobin


( Korang nak baca lebih????,,,,feel free 2 click dis url http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1029&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_01.htm ),,,,,

p/s: Ak TAK sokong mana2,,cuma nak tgk S.Kunalan main ^_*,,,,,
klau ikut sebelah bapak ak side 'Selangor' kalau ikut sebelah Mak,, side 'Pahang',,,,,
Maybe ak patut sokong Man U jea la kowwttt,,,,haha

Ada org xbg tgk bola kat stadium,,,hu3
Katanya kena boikot,,,hak pengguna yeaa!! adeehhh,,,

Friday, October 28, 2011

Bz dengan Budak 'Balqis'

Budak 'Balqis' d bwh adalah penyeri dlm kehidupan ak sebagai pelajar nie
Sejak sem 2 ag ak da kenal dia,, cuma sejak sem lepas jea jd semakin rapat & makin rapat
Kalau dlu dia berumur 2tahun jea,,skunk da 4 tahun...


(Masa nie, ak buli pn xd perasaan beb!!)

Da besar pn, dah leh bercerita, marah, nangis & main bantal & 'patung2' bdk2 umah tue
Dia panggil ak,,kakak Utumanis (pehal nama 2??? sbb musabab terpaksa drahsiakan)
Dia paling ingat nama ak,,sbb ak suka kacau dia & main peranan sbg bb mcm dia gak,,haha
Sebenarnya ak suka aktiviti kanak2 nie sbb byk melompat2, menyanyi, menari & wat perkara2 xbfaedah


(Skunk nie da pandai buli balik,,,cth yg negatif betul la kakak niee)

Tadi,,,ak asik main ngan dia...dr main 'sepp sepp tomm tomm,,air psg pagi,,,lallalalala'
Sampai la k nyanyian 'cinta muka buku'...
Penat??? xd pn...sonok, sekurang2 leh lepas 'watak' dewasa nie sekejap

Sampai kwn2 ak kata,,Ko Long p amik klas teater la!!! mcm2....
(rungutan kwn2 ak setiap x ak br nak ber'action')
Seyesly, ak pemalu orangnya...cuma yg knal ak jea akn ckp ak sengal!!....haha
Siutly, tahap 'sengal' ak mcm dh tersebar jek....

Okeh!! pasal Balqis td....kalau ak jmp dia,,,ak rasa suka sangat,,& kalau seminggu dia xdtg umah sewa ak nie,,ak pasti 'forward' info suh mak dia bw sini......haha

p/s: Hanya Balqis akan panggil ak kakak Utumanis ^_*

Wahai hati

Dah Solat Jumaat???
Haha,,,sj tny,,

Korang ada HATI???
Ad,,
Hati korang berfungsi???
Berfungsi lah,,
Hati korang leh didermakan tak???
Leh,,klau kondisi nya baik,,

Hati ko leh dibahagi 2???
Yang nie ak xpaham,,

Yang ak tahu,,,,Hati ak cmni....
klau ak tgk 'seseorang' yg ak suka 2 ad org yg lbh syg dia
Hati ak kata....berundur
Klau ak tgk 'seseorang' yg ak suka 2 ad P yg baik, cantik, moden di sisi dia
Hati ak kata....lepaskan
Klau ak tgk 'seseorang' yg ak suka 2 ad P bekerjaya, nmpk mcm educated di sisi dia
Hati ak kata....terima kekalahan sblum bermula
Klau ak tgk 'seseorang' yg ak suka 2 ad P yg berakhlak mulia, & sopan, malah leh msuk dlm ap2 situasi
Hati ak kata....baik 'cabut'

Wahai Hati,,
Kenapa takut??
Wahai Hati,,
Kenapa Diam??
Wahai Hati??
Ad k, TAK ad nie??

p/s:
Klau 'HATI' ak nie leh wat masak 'goreng' k, msk kicap k,,,leh gak org rasa,,manis k...pahit k???haha
Siutly,,hati ak duk diam jea....xwat pape!!Eeuuuwuwww....mmg pemalas kn hati ak nie!!

Ap ak 'merepek' kat sni!!,,,,,,,,cehhh!

Thursday, October 27, 2011

stori macam sampah

y U put ur n3 "Stori macam sampah"???
well,, Xde info pun...just my Khamis Day's activities

Malam smlm da tdo lbt,,so a lit bit dizzy dis mornink, bgun2 jea 'kul bp tdo smlm??' said my penyibuk2 feren!!
Takla lbt sgt, kul 3....kata Aku
Sebenarnya, wak2 tdo ak cm bb....bgun awl tdo smula & tdo awl...ak rasa 20hours tdo 4hours chatin',,,hahha
So ak da berubah?? xla, ikut keadaan la beb...
Fleksibel....haha

Then, kali nie ak punya 'turn' masak,,,as usual my menu selalunya 'bedal' jek
Asal leh masuk perut & sedap,,,xkira ap ke namanya,,kami semua sumbat jea, bese la anak rantauan kata orang.
Tengah2 masak, 'siang' sayur, 'hiris' ayam, 'potong' bawang.....ak pn basuh la ayam 2,,,

Nape la darah ayam nie xhilang2!!!.....(kata hati ak berbisik)
Ak cuit2 ayam 2 nampak da bersih,, skali daa....jari ak yg berdarah, patut la darah xbenti...
(ak xd la jerit2, nangis2, or kelam kelibut pun)
Recheck ak punya jari....
Hurmmm,,,,stil 'hantaran' mahal nie.....(hahahha,,nie ak gurau jea,,xd kaitan ngan cte d atas)

(Nie lerr lukanya,,,xd la beso sgt,,BERIA kata org nk tunjuk2 kan!!)
,,,,,Suka ati la, blog ak,,,,hahha

Just like one of d P.Ramlee's movie,,,Raja Bersiong....wow!!! mayb I'm gonna be a vampire 2nite???haha
Ouchhh!!! d meal is already served....

Nie la "TAk de Tajuk punya masakan"....

Tambahan dr cte d atas,,,lepas makan, borak2 dgn kwn ak nie yg terlalu memilih 'teman'...xpela kan,,hak dia
Tah cmne,, ak leh 'duk xdiam' terkena kayu sofa yg sgt2 uzur kt umah sewa ak nie
Sakit beb,,,rasa mcm nk g spital jek,,,haha

(Yang nie pun ak xnangis ekk,,haha)

Pas2,,da petang2 cm2...my feren & I started 2 do our curriculum asgmt...Mcm nak pecah otak kena kaitkan dgn teori2 Islam & Barat nie...since sem 1 blaja benda alah 2,,,tp ak da start kenal teori2 2 since my diploma ag....6 years blaja mcm xd ap,,,tapi sebenarnya ad kan???he3

Kul5 cm2,,,kuar p makan ice-cream & lepak2 mamak cm bese perkena Roti Telur & Teh Tarik
Cos RM 5.00....atas permintaan rakan ak follow jea...asik berkurung kat Umah, nti 'putih' sgt, takut blik kampung my 'mak' xkenal lak,,,,hehe

Yang xbeshnya,,,my ice-cream slalu jea suka 'landing' kt my baju & suar....arrghhhh,,,chomot btul la!!


Sekian jea.....n3 cm sampah!!

Tuesday, October 25, 2011

LastDay b4 Deepavali

Celik mata 8pm, bathed and drank 'collagen' milk which sent by my 'mak' everymonth, katanya untuk kesihatan....
So its okay la, as long tak mengorbankan my PTPTN money,,,hahhaha

Firstlt, My feren and I went to Pusat Kecemerlangan Kanak2 2 see Madam Fairuz Ain 2 recheck our management pre-school asgmt....wif 'mata' like panda ku gagahkan jua='(
Semuanya okayy,,just need 2 make minor correction yea....

Forget abt asgmt la,,walked 2 Pekan TM 2 buy our "RAYA haji's ticket" Not Piala Malaysia ticket yaa
Lepak Mamak as usual, perkena teh tarik ngn roti telur....then jalan2 smpi peluh2,,,beli????hampeh tidak!!!

Then,,,tetiba ad rasa nk renew my IC,,,gler weyyy since dulu ak xpenah renew,,,muka pun mcm kanak2 xbersalah, jujur, suci & polos siut...hahhaha
Tapi xdela comot mana la....cuma d cip was SUCKK!!!!
D pic told me dat:
-takde jerawat
-br nak mengenal dunia
-nerd??
-Old fashion's tudung
-patut dgelak
-zaman muda2
hahahahahahahahahhhhahahhaha

D memories remained,,,,,,,d end

Monday, October 24, 2011

They'r comin' HOME

Oucchhh,,, so envy maa wif them yg dapat balik Umah dis Deepavali's Celebration
One week holiday is just like heaven BUT just sittin' in Tanjung Malim is absolutely NOT awesome!!
Y i'm NOT comin' home???
Budget beb,,
TM-Kuantan=RM40.80
Kuantan-TM=RM40.80
TOTAL         =RM81.60
Deepavali's Only, Kalau kali ngan AidilAdha punya cuT=it's gonna be cost around RM200+makan)

Costly punya pasal,,stay still in TM, when I called my 'mak', she truly sounded dats I am WANTED kowtt. Tah2 she relief cz aku xbalik,,,hahahha

Its okeh la 'mak',,our soul is ONE!!

Since 8pm, i started switch ON my lapy....& I think d time is NOT quickly pass by!!!
Its just feel 2 slow....like kura2 yg lumba lari ngan arnab 2...

Dis week is just like "A lonely road"

p/s: Dear God by Avenged 7fold,,,,kt c2 ad lirik yg sebut "A lonely road crossed another cold state line....lalallalllaallalalla" nyanyi sendiri la beb^_*

Benci TAPI Rindu


Bukan hanya sekadar penghibur, Diriku ini sayang, Bukan pula sekadar pelepas, Rindumu oh sayang
Sakit hatiku, Kau buat begini, Bukan hanya sekadar penghibur, Diriku ini sayang

Bukan pula sekadar pelepas, Rindumu oh sayang, Sakit hatiku, Kau buat begini
Kau datang dan pergi, Sesuka hatimu, Oh kejamnya dikau, Tegarnya dikau padaku
Kau pergi dan datang, Sesuka hatimu, Oh sakitnya hati, Bencinya hati padamu

Sakitnya hati ini, Namun aku rindu, Bencinya hati ini,Tapi aku rindu


Dear Awak,
Terima Kasih kerana pernah hadir dalam Sejarah hidup saya.....
Sesiapa pun tidak boleh menggantikan Awak dalam hidup saya.....
Kalau kawan-kawan saya marah awak sebab menyakiti hati saya suatu ketika dulu...
Saya telah memaafkan awak kerana saya juga silap dalam menilai kasih sayang kita....


Terima kasih kerana cuba menghubungi saya....
Tapi saya tidak dapat membalasnya kerana saya tidak mengharapkan pengakhiran yang sama....
Hati kita masih merasa yang sama?? Hati kita masih boleh berbicara?? 
Awak sangat faham Saya....Sampai boleh baca sikap saya,,,Tapi sepatutnya dulu lagi Awak sedar betapa penting Awak pada Saya,,,
Sekarang saya bukan seperti dulu,,,saya bukan seorang yang 'cemerkap' lagi,,bukan seorang yang mengikut kata hati,,,
Saya mencari yang terbaik buat saya,,,
Yang pastinya sehingga hari ini,,
Awak masih yg terbaik buat saya & yang pastinya Awak tidak perlu tahu ttg kepentingan Awak kepada saya....kerana saya akan simpan kenangan awak di memori paling jauh dan paling dalam pada lubuk hati saya..... 
Saat awak buang saya seperti melepas batuk ditangga....hari ini awak kembali membawa 'permata' yang bukan menjadi pilihan saya.....


Awak bukan Saya lagi,,,,& Saya bukan Awak lagi
Kita teruskan hidup masing-masing yea Awak.......='(


p/s: Okeh tak ayat2 jiwang aku??? leh jadi 'playgirl' tak???hahahha (Skali skala letak lagu ZZ ok gak ekkk)


I'm trying 2 'shout' from the bottom of my broken heart.........(^_*)

Dia kalah lagi, MU kalah jugak

Dia kalah lagi??
Still support,,,??? of cos la...agpn dia da nak bersara kan??da nak kawin kot,,,
LCW kalah ngn Chen Long ag,,another musuh tradisi yg masih muda & bertenaga..

TAdi,, hajat hati nak tgk LCW main kt mamak...sampai jea Dorang tgk bola Man U Vs M. City...(aku tau da ad bola arini) macam xd peminat MAN U pun,,,smua org menjerit ble M.City yg gol,,,huahuahuahua
so layan jela bola ngn sepinggan roti telur ngn limau panas...
Tak terangkat pun arini ms makan kt mamak sbb perut ak memulas ke'angin'an...(senak peruk beb,,sakit glerr)
Aku tahan sakit perut sbb nak tgk LCW la,,TAPI siutly mamak 2 tutup awal...Bukan mamak Open 4 24 hours k??ayoyoyooo,,,,,,

Tiba2,,,lom LCW main, ada insan yg plg ak rindu...yg plg faham ak, mesej " ChongWei Now".....
Jantung ak mcm stop skjap.....dum dum dammm....(masih bernyawa rupanya ak,,,,hahahah)

"Dah xpayah layan,,,"....said Cik Sue....roomate ak dr Sarawak yg mmg stay stil ngn ak 3taun da....

p/s: Ak xsampai hati tp ak gagahkan hati,,,AKU kena jaga MARUAH hati ak,,,Jangan Mengalah atau KAlah lagi!!!hahahahahhahaaha

AKU xnak kalah lagi macam LCW & AKU xnak kalah gak mcm MANCHESTER UNITED!.

Sunday, October 23, 2011

Hepi BElated besday LCW & All d bEsh

Hepi Belated Besday : 29th

video

HAri ini LCW lawan Chen Long lagi 
Selepas kalah d Japan Open ari2

Video kekalahan LCW kpd Chen Long ari2
~ heartbroken='(((( ~

video

p/s: FANTASTIC fan of LCW is Long KANG!!!!!=)))


Bila tidak menulis melalui HATI : Kuna VS lcw

LAtely ak wat medical check-up kat blog ak....(5minit yg lepas)
Aku xmenulis dari kata HATI ak,
Jadi cara penulisannya agak hambar...
kalau dulu sesibuk mana pun aku, masih boleh menulis & meluahkan kata2 bernas
Seyesly,,,
Bila xmenulis melalui HATI nie, ia bagaikan mesej yang xsampai & ak pun xrasa puas untuk menulis...
Akibatnya ak jadi malas.....

Orait!!!
TAdi tgk Kuna,,,siutly memang kiut laa Kuna bermain BOLA,,,,hahahha
Yang klakar sket masa 5minit terakhir 2,,,Aidil n zaquan cm main galah panjang ngn Shukor Adan kat Corner pintu gol T-Team,,,,ak rasa klau bola 2 leh cte balik kat cni,,,konpem terBAHAK2 korang gelak...hahahah
Kuna memang TERBAEKKKK!!!

S.Kunalan OR Lee Chong Wei????

MAna 1 nak pilih ekkk,,,,hahha

p/s: n3 dtulis dsaat mata & hidungku sgt gatal,,,,,aarrggghhh,,,gara2 rangka ayam nie!!!

Saturday, October 22, 2011

Suka Sangat Buang Masa Walau Banyak Keje

p/s: n3 paling panjang tapi isi nya KOSONG

video

Sekali sekala dengar lagu2 bdk sebaya kita, ap salahnya...hahahah

Friday, October 21, 2011

Tembey!!!

Minggu nie memang sangat sibuk
Sibuk pasal ap???
Macam2 kot,,,secara fizikal, emosi & intelek,,,hahaahha
Selain kena siapkan proposal tesis, kuiz & asgmt, mcm2 ag ada
Bak kata orang, emosi pun kena jaga....
Antara kawan2 aku, ak mmg senang nk 'nangis'
Pantang tau atau perasan masalah rakan, hati aku mudah sgt tersentuh

Siutly,,agak2nya sebab aku asik gelak kot, kwn2 aku kata aku asik pott petttt poottt peettt
Masa aku nangis 2,, 7geng ak semua ada....
Masalahnya, dorang kata: "Biar dia nangis!!!!!!!!! Asik gelak jek, asik wat lawak jekk!!!"
Memang xpaham aku....

Maybe sebab da rapat,,,3taun bersama
Dah macam keluarga,,,selain dr keluarga sedarah daging nie, mereka la keluarga kedua aku

p/s: tembey = kuat nangis a.k.a lembik tapi bukan Sutun,,,,,hahahaha

Wednesday, October 19, 2011

Beduk Diketuk

Finally, ak jumpa buku yg dicari2,,,
"BEDUK Di KETUK"
Hasil penulisan "Pahrol Mohd Juoi" (da lma gak ak follow karya dia)

Skunk, ak da baca "Beduk 17" da...



Ak nak cte sket:
Jalan penceritaan nya lebih mudah dfahami & lbh dekat dengan kita situasi yg diceritakan
Boleh jadi 'bedtime' story utk kita yg senantiasa berazam ingin jadi lbh baik,,insyaAllah
Beduk diketuk nie ada dalam majalah Solusi,,,sebab cte nya menarik ia telah dibukukan menjadi SATU,,he3

Salah satu cte yg ak nk share,,
BEDUK 11
"Jadilah seperti Nabi Nuh A.S yang bukan sahaja ada kepakaran, tetapi ada kejujuran.
Dialah jurutera sejati yang tidak termakan pujuk rayu dan ejekan manusia".....

p/s: Banyak sangat cte menarik yg penuh dengan iktibar,,,semoga melalui pembacaan, pengalaman kita juga turut bertambah
'Yang Baik Datang Dari Allah & Yang Buruk juga Hadir Dengan izin Allah',,,,(^_*)


Tuesday, October 18, 2011

Model Somekh : Mood Penin'


P/s: Pekebenda nye nie pn ak pn xbape nak paham,,,zzZzZZzzz

Sunday, October 16, 2011

kakak kakak,,,panggil Si Kecil

Semalam aku pergi Politeknik Seberang Prai, bersama 4orang lagi kawan-kawan aku. 'Keberangkatan' kami ke sana kerana ingin menyaksikan pementasan Drama Tari 'Mayang Sari' oleh pelajar-pelajar politeknik tersebut dibawah anjuran Minor teater kot. Aku pun tak pasti siapa yang anjurkan. Asalkan tak kena bayar apa-apa, aku ikut sahaja. Bayar untuk perut sendiri, okay la kan???

Di persinggahan R & R Tapah......

Selapas siap Solat,, aku memulakan rutin biasa, 'touch-up touch-up' sikit, lilit belit tudung Shawl sikit.....
& akhirnya aku melangkah ke tepi untuk memakai stokin'

"Kakak-kakak, kakak pun pakai stokin'???, tegur Si Kecil dengan ramahnya.

"Aha, kakak pakai stokin', balas aku sambil memandang wajah Si Kecil.

"Kakak pakai stokin' sebab nak solat yea???, dia meneruskan persoalan.

"Aha, tapi stokin' pun boleh pakai untuk jalan-jalan", jelas aku.
(Di sini dalam hati aku niatkan supaya adik tu faham, tutupla aurat walau menggunakan apa kaedah sekalipun)

Walau si Kecil tu mungkin tak faham tentang aurat namun dia sudah faham stokin' boleh dipakai untuk solat (dlm menjaga aurat Wanita)

Kami berdua diam sebentar, Si Kecil sibuk bermain dengan permainannya, manakala aku masih lagi menyarung stokin' ...

"Adik nanti bila dah besar nak pakai stokin' tak, macam ibu???, kebetulan aku lihat ibunya memakai stokin' untuk solat.

"Nak....," jawab Si Kecil sambil mengangguk.

"Bye,,,,," akhiri aku sewaktu melangkah keluar dari surau tersebut.


Walaupun perbualan tue hanya sebentar,,tetapi aku rasa aku akan ingat selama2nya..insyaAllah

p/s: Sucinya hati anak-anak kecil nie,,,umpama kain putih, & ibubapa lah pencorak utama masa depannya=))




p/s 2: Aku cuba menjadi penulis yang 'formal' tapi macam kaku jekkk,,,hhahaha



Saturday, October 15, 2011

Sweet Sour

Nape ak wat n3 'sweet sour'???

Sebabnya,,,
Betapa susah memujuk hati dalam menerima kekalahan & kegagalan

Nape ON lagu 'Taubat seorang Hamba'???
Supaya ak 'akui kelemahan diri & insafi kekurangan diri'

Semuanya hak Allah,,,
Ak kata ak percaya Allah jadi Ak kena hadirkan ia dlm perlakuan ak

Semoga kita smua menerima keperitan sebagai hikmah,,,

p/s: Hayati lagu,,,nie!!!

Friday, October 14, 2011

Lepas Tak lepas

KALAH bukan bermaksud GAGAL,,,GAGAL juga bukan bermaksud KALAH

Okeh!! semalam ak cte nk p selection utk MASUM 2 kan,,,
So ak g ngn dtemani 2 rakan bilik ak,,,semangat campur2 takut,,
Risau stamina xbape baik jea,,,

Pendek cte,,,
Ak xlayak pn utk saringan kedua

Cuma yg ak nak cte,,
Ak hanya main 15minit,,,
Sape sempat nak panas dulu??? Dah la 4orang yg datang jea,,rotation utk main antara kami pn xd

Okeh,,ak xkisah sangat la kalau ak kalah dgn yg terpilih 2
Masa dlm tempoh 15mnit 2, ak menang jea
Tapi peluang utk main Xdiberi pun

Ak pn xpaham ap kriteria yg dilihat,,,
Main setakat 5mata,,,
Kalau kalah sebab layak utk kalah,,,ak puas ati la

Kenapa xbagi peluang,,,
Ag 1, ble kte kna lawan dgn org yg worst,,kte pn akan dilihat SUCK!!!
Ak xpuas ati TAPI ak percaya & yakin dengan ap yg Allah da aturkan utk hidup ak

Cuma,,,
ak xnak ad org yg terANIAYA mcm ak gak nti

Dis situation bkn pertama kali kena,,
2taun yg lepas pn da kena,,selectin badminton utk kolej Za'ba & selection utk bola tampar
Sangat2 xadil
How's U cn be a manager if u can't manage well???
100% unfair

p/s: Sebab 2 xramai nak JOIN selection cmnie,,,SEBAB mereka juga pernah terKENA spt ak!!!Fullstop......

If I Die Young???

video

p/s: lallalalalaallalalalala,,,,kalau ak suka 1 lagu 2,,,,ak akan dengar sampai karat!!!!

Thursday, October 13, 2011

Konpius

Hati kata pergi,,,Akal kata jangan, Siutly ak memang suka sangat main badminton, Agpn bila ag nk gilap bakat sendiri kan???Tapi ble dpk kan soal umur & cita2, Rasa macam malas nak try plak!! Ak xd la tua sgt cuma kalau nak masuk btanding 2 mcm cipan gak la, Cuma dulu ak xingt cmne ak main,,mcm xrealized,,seyesly,,sedar2 zaman kolej ak da tamat cm2 jek!!!

Pemilihan pemain badminton utk wakil UPSI k MASUM startin' today & tomorrow...Mayb ak xg kowtt,,xd pendorong mcm dulu, xd kekuatan cm dulu, Eventhough I'm FANATIC fan of LCW,,,hahah & of coz Fu Hai Feng yaa!!!

TAPI ak nak sangat JOIN 'perkara2' cmnie,,,siutly lama gler ak xjoin 'sukan2' sekolah nie,,hahahha
TAPI TAPI tapi tapi banyak sangat tapi

p/s: Ak patut JOgin' tuk tingkatkan stamina & Seyesly memang PATUT utk kesihatan!!!!!

(ARRRggghhhhHHHhhhhhh memang ak KONPIuuuuuuuUUUUSSSSSSSSSS)

Wednesday, October 12, 2011

Aku TAKnak 'abang' lain!!!!

Walau busuk buruk dia tetap 'abang' aku!!!!!

"Tok2, abah cakap dia nak wat bilik nie tempat solat, 
lepas tu abah dah baca dah buku yang atok bagi 2",,,,,adu si kecil

(Tak reti aku nak olah balik cte 2,,tapi seyesly meleleh siut airmata aku),,,,

Cuba la korang cari cerpen pendek nie kat mna2 keratan akhbar,,or tenet,,,,pasti jumpa=)))

Sebab aku baru terstalker kisah kehidupan seorang INSAN nie.....

p/s: Moral : Walau sape pn adik-beradik kte,,,mereka tetap darah daging kte,,air dcincang Xkan putus=)))

Tuesday, October 11, 2011

Ke Satu Peringkat Baru

Dulu ada satu video ttg kisah cintan cintun geng2 ak la,,,
(Tapi vdeo xleh dsiarkan atas sbb2 ad 2 org yg da TIDAK bercintan cintun,,kira cm2 la ekk)

Seorang da ke satu peringkat baru iaitu Gerbang Perkahwinan
Dengan Jejaka pilihan hatinya sendiri,,,dr NOGORI yg sama,,iaitu KELANTAN







Yang dbawah telah bergerak ke satu peringkat pertunangan,,,,,doakan mereka ke jinjang pelamin yea,,,amin3





Senang nak balik kampung kan????hahahah

Ada 4 ag yg masih menBUJANG,,,,


Yang 3 tue SEMUA nya OPEN market,,KECUALI yang 'tudung PINK',,,,(^_*)

p/s: Perjalanan masih jauh,,,belum ketemui 'hati' yg satu lagi,,

Ap ad ngn 'markah penuh'???

Selepas stalking2 pic fb org,,,
Ad satu pic menceritakan tentang "Majlis Penganugerahan Cemerlang"
Of cos sape yg dapat 3.8 ke atas sj yg layak berada d c2 kan,,
Aku???
Bayang2 pn xd....

Cerita tentang markah penuh nie, dr sekolah ag memang ak xharap dpt skor penuh, hadiah kedatangan atau kebersihan jek yg ak selalu dapat,,i2 pn cikgu kecian kot,,hahhaaha
Nak kata aku bodoh sangat tak la kot, tp sekadar pesaing yg xbape nk rajin
Kalau orang lain sibuk nk UPSR,,
ak sibuk ag nk main games bola tampar, lawan persahabatan ngn sekolah2 lain
Kalau orang lain sibuk nak SMA,
ak sibuk training skill ping pong ak
Kalau orang lain sibuk nak SPM,
ak sibuk nak wakil sekolah dalam b.tampar,,,
Apa kejadahnya semua 2????
Bukan xd bakat belajar cuma ak xleh hadap buku 100%
Ag satu ak ad cara ak sendiri
Kalau tak, masa kan ak masih kekal bagus cuma xcemerlang,,,hahahah

Seyesly,,
Ak kaki main la, sbb 2 jangan ajak ak g jalan, konpem ak ON
Ak kaki gila2, sbb 2 jangan ajak ak BULI2 org nie
Ak kaki pukul, sbb 2 jgn ajak ak lwn sport2 nie

Benda yg PALING wat ak risau adalah adakah 'markah penuh' menjamin hidup ak k nti????
KALAU "ya" mati la ak

Penah Lecturer ak cakap,,
4 flattttt bkn menjamin korang dterima keja tp cara kamu bercakap, social skills la 2....confident level
(kira cm2 la)

So, ak simpulkan:::::::
"Markah penuh" bukan segala2nya

Cuma,,
Apa yg LEcturer ak cakap 2 xsejajar ngn ap yg berlaku
Yg dpt markah penuh dtabik springggggg!!!!
D wat majlis, dapat sijil & so on la....

Ak yg bese2 nie cm terabai & terbiar,,dalam bahasa kasar cm kucing kurap la,,,hhaha

Cuma sejauh mana ak n kawan2 berjaya???
Xdapat dpastikan lagi,,Hanya Allah Yang Tahu
Setakat nie ak tengok kawan2 ak mmg berdikari, xdipijak oleh mana2 kuasa manusia (maksud ak,,xsape berani BULI kami,,sbb dalam klas memang kecoh pas2 klau setakat nk bg komen ni cm kacang XDE kulit jea)
Cuma based ON lecturer,,kalau dia xsuka cara kte rendah la markah kte,,,,ad k patut cm2 kan???
Sebab 2 ad akhirat, hal kecik2 pn akan dtanya,,,fuuhhh (ayat Ustazah lak aiii)

Level ak ngn org lain mmg JAUH,,,
Kadang2 ak rasa KALAU niat ak wat kerana ALLAH,,,sejuk jea hati nie
TAPI ble time SYAITAN hasut 2,,,,serabut kepala hotak ak weyyy
Cuma selama perjalanan ak bermula nie
Aku belajar UNTUK bekerja ibarat IBADAH,,,belajar ibarat IBADAH bkn kerna DUNIA semata2

Rezeki ad dimana2,,klau da xd rezeki ak,,MAKA matilah,,,Ak akan dtempat kedalam tanah sedalam 7kaki yang diletakkan BATU NISAN yang berNAMA "SYAZWANI BINTI RAMLAH",,,,,

p/s: 
Setiap orang ad cara masing2,,asalkan menepati kehendak Agama,,sape2 pn leh berjaya... KAdang2,,,,tukang sapu yg berGAJI RM400 pn da rasa dirinya berjaya kerana berjaya membesarkan anak2nya dengan baik walaupun hanya dengan RM400,,,,asalkan halal


BERJAYA itu subjektif
sama seperti,,
KECANTIKAN,,
Cantik itu juga subjektif,,,,,,,pehal tetiba msuk cantik nie???,,,tah ak pn tarak paham=)))))


Sunday, October 9, 2011

sape opah_kechik???

Sape opah-kechik nie??
Tah ak pn tarak tau,,,

Sape opah_kechik nie??
Baru2 nie jek dia jd stalker blog ak,,

Sape opah_kechik nie??
Lelaki k perempuan,,klau opah??mesti pompuan kn??xpun 2 alam,,he~

Sape opah_kechik nie??
Nak stalker profile dia xdapat lak aii,,

p/s: Sape pun opah_kechik nie,,harap2 leh tunjuk muka ekk

Friday, October 7, 2011

OFF to Pontian,Johor

Xcited nak p Johor,,,
Xspeseli wit kawan2 sekepala,,,
Xclusive utk pertunagan OUR beloved frenz
Xtravanza 'boria' punya baju

p/s:
Sempat pekena teh tarik n megi goreng td!!!!!
(Kaki Mamak Kaki Borak Kaki Lepak)

Lain kali ak nk wat n3 'mamak' nie,,,he~

Apabila orang Lelaki bersolat Jumaat

Apabila (L) berSOLAT JUMAAT

Ada perempuan2 yg p shopin'
Ada perempuan yg on chat,,,berfesbukin'
Xpelik pun coz Friday Prayer 

Xsalah & LANTAK dorang la kan???
Pehal yg Lelaki2 2 jeles sangat,,,Solat baru Sejam campur2 Khutbah,,ngutuk2 orang,,parking2 kete or moto...
Dari sejam dah jadi 1/2 jam

Macam ak??
Release my idea on "MEMANG AKU CEPAT MUAK!!!!"
Cepat sangat aku muak ngn background blog ak nie,,,seyes!!
Tak tetap pendirian langSUNG!!!!
Ble REFRESH balik KEPALA HOTAK ak nie,,rasa2nya lebih 100kali ak ubah
Ble REFRESH balik gak,,,on research Dr.Fadilah Kamsah 

Feel free 2 'like' his fb

People yg lahir bulan MAY nie memang ad masalah "tarak tetap pendirian sket"
Orang lain ak xtau,,TAPI ak...memang suka berubah2
Dari segi design umah,,cara ak uruskan diri ak=sama mcm research 2
Cuma dengan bantuan 'orang lain' & persekitaran ianya more limited la=)))

p/s:
Sape2 yg ad penyakit cepat muak nie,,,I'm YOUR's BIG FAN!!!!

Wednesday, October 5, 2011

Hanya dengan 'chat'

Hanya dengan chatin', xsangka hati nie mudah tersentuh
Sebab 2 ak penah dengar ad org kena pukau melalui fb
Sejauh mana kebenarannya, Allah sahaja yang mengetahuinya,,,

Sahabat ak nie da abeh blaja, tgu posting jek
Dulu ak slalu kuar kL ngan dia
Sebab dia jea yg slalu nk ikut ak
Pastu klau ak beli brg espeseli kemeja, pas2 dia pn beli, dia mesti marah ak balik
Sebab ak mempengaruhi dia,,
Aku gelak jea,,sebab ak mmg suka gelak2 nie....hahhaah

Kalau dlm bilik dia paling pendiam,,
kalau mak ak berleter kt ak,,pas2 ak menjawab
Dia selalu kata,,,"hah!!menjawab3!!!, suka sgt menjawab,,,"...hahahha
Kalau ak 'salah' kadang2 ak suka jawab secara mengarut atau melawak bodoh
Seperti bese dia kata, " Xleh k ble org cakap 2 diam",,,hahahaha
Memang ak cm2 la,,,,tabiat!!!!

Hari nie,
ble chatin' dia tiba2 rasa sedih sbb masing2 da teruskan perjuangan masing2
Masing2 saling merindui,,,
Setakat nie segala2 kenangan walau suka atau duka
Semuanya indah utk dkenang=))

Terima kasih Zatil Aishah,,,
Yang banyak memberi saya contoh positif dalam pelbagai sudut,,,tmasuk soal 'jodoh'=)))

Nie budaknya,,,,

Tuesday, October 4, 2011

Thank You Allah

Tima kasih ya Allah,,,
Dugaan & cubaan yg besar dharungi ngn airmata, keresahan, kekesalan
Namun apabila diberi nikmat walau hanya sedikit
Hari ini ak merasakan ‘Dia’ akhirnya kembali kepada kuarga

Tima kasih ya Allah
Dalam kegembiraan yg ak alami ini
Dalam hati senantiasa mendoakan agar ‘Dia’
Senantiasa berada dalam lingkungan jalan kebenaran

Tima kasih ya Allah
Di usia hampir 40-an
Kau beri dia hidayah
Kerna doa Bondanya yg xputus2
Kerna doa Adik beradiknya juga

Tima kasih ya Allah
Di atas segala nikmat kau beri kepada Kami
Segalanya hak Mu ya Allah
Ak hanya memohon secebis dr kenikmatan Sebenar

Tima kasih ya Allah
Tima kasih ya Allah
Tima kasih ya Allah