Monday, October 31, 2011

Apa Nasib Graduan ISMP???

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera 
Pemberitahuan: Entri ini sekadar perkongsian dan pandangan peribadi penulis. Tidak berniat untuk menyalahkan mana-mana pihak. 

Lemah semangat bila dengar kenyataan TPM berkenaan posting tadi. Apalah nasib kita-kita yang ISMP ni ya? Bagi yang tidak tahu ISMP tu apa, ISMP ialah singkatan bagi Ijazah Sarjana Muda Pendidikan. Maknanya semua graduan ISMP akan jadi cikgu la secara teorinya. Tapi pada hakikatnya, tak semua jadi cikgu. Sebabnya? Anda tahu jawapannya. 

Aku kongsikan serba sedikit luahan rasa mereka yang kecewa dengan kenyataan TPM dalam buletin utama tadi,

buletin utama: ahad, 30 october 2011
isu GSTT tjuk brita tp jwpnnya utk GST
proses penempatan guru mengambil masa sperti yg kita pernah lakukan sblum2 ni.diutamakan kpd bakal guru tajaan (KPM).Yang tiada tajaan (ptptn) boleh cr kerja lain dulu...sbb mereka tdk terikat dgn kerajaan..(ayt TPM tan sri muhyiddin yasin) sekian~ ='(
pakat2 cr kja len laa...terguris rsa hati...
 Nampaknya tajuk berita hari ini menjadi isu hangat bagi kita semua yg menunggu penempatan. apalah nasib kita tahun 1987 selalu kena benda mcm ni. sabar je la wahai kwn2. lagi2 yg xmendapat tajaan KPM spt saya. mcm dianaktirikan. seronok kan belajar 4 taun dlm bdg perguruan semangat nak jadi cikgu. last2 TPM boleh ckp suruh cari kerja lain dlu. hambeek nk sgt jadi cikgu. seronok bukan?hoho :(
Tetiba rasa 4thun ni sia2 jer...bleh x kerajaan bagi balik masa, belanja yang terbuang dan sia2 je tu... tmbah lgi dgn harapan tinggi ibubapa...Kalo yg ptptn xda jaminan posting, nak byr mcamana pinjaman tu nnti. Nak keja apa kalo bidang yg khusus kat Ijazah tu PENDIDIKAN?
 terfikir sejenak.....kita yg dah habis ni pun tertunggu2 utk POSTING..rasa sakit hati dgn ape yang diluahkan tadi...TERFIKIRKAH kita dgn adik2 kita yg sedang blaja dan turut ambik kursus PENDIDIKAN????klu mereka tahu akan berita ini, mesti mereka akan susah hati....kesian aku tgk mereka....hope xmenganggu fikiran mereka.....teruskan usaha anda...sehingga memegang SEGULUNG IJAZAH.....INSYAALLAH, kita akan jumpa jalan yg terbaik.......amin...
::kesedihan melanda >> penempatan guru bukan tajan...tiada jaminan.....sabarlah ye semua GURU GST....terima kasih kerajaan...terima kasih TPM Muhyiddin Yassin atas berita sedih itu::
*semua luahan rasa di atas dipetik dari laman facebook

Ayat kat atas tue ak ciplak dari http://busuk.org/ping/view/37414,,,,,

p/s: Klau orang 'sekarang' xdapat keja ag,,,ap akan jadi pada orang 'masa depan'.....
~~Ad rasa cam nak pindah Korea plak!!!!~aahhaakkksss!

4 comments:

Gaara said...

weh biar betul beb?????

Long-Kang said...

btul la beb,,,peluang yg tipis jd semakin nipis la nmpknya=))

mamahayyu said...

Itu baru kenyataan sahaja...jangan memberatkan minda dengan perkara negatif....ingat cari Ilmu kerana Allah, Insya-Allah rezeki itu ada di mana2.....so sekarang tumpukan kepada pelajaran. yang akan datang kita tidak tahu....macam mana Allah telah aturkan. Pastikan pointed bagusss...... lapangkan dada dengan Ingat Rezeki kita Allah yang tetapkan..bukan KPM. Kawal pemikiran kita agar seluruh fizikal kita sihat dan ceria untuk memstikan pelajaran berjalan dengan lancar, dan result tip top...banyakkan solat hajat, solat duha...(sgt mustajab) amalkan bukan buat bila nak dpt sesuatu sahaja....dan baca surah Al-Ash jadikan amalan....segala yang sulit menjadi mudah, segala yang keluh kesah menjadi tenang dan damai sentiasa........seperti berada sawah padi yang saujana mata memandang......

Long-Kang said...

baik boss!!