Friday, August 15, 2014

Macam mana nak reduce stress?

Assalamualaikum dan wazup?

Stres? Tekanan atau menekan atau ditekan.
Tenang bro! Ramai lagi awek-awek lain...


Aku rasa triple ayat tekan-tekan kat atas tu, uolls boleh relate dengan stres. Betul tak? Kalu salah, tegurkan :)

Nasihat aku yang tak berapa nak hebat dalam menangani stres namun uolls boleh cuba :

1) Take 1 : Uolls Islam? Amik air sembahyang a.k.a wudu' then solat pastu jugak baca Quran seterusnya doa dan cakap lah apa korang nak cakap dalam doa tue.

Surely, its reduce sket walaupun korang tak nampak masa tu hasilnya. Sebab apa yang ni perlu buat yang pertama kalu uolls Islam, SEBAB mencari tuhan disaat susah juga disukai tuhan. Tuhan itu Allah Yang Mengetahui.

Kalu uolls wat benda alah ni dulu maka korang masih punya iman. InshaAllah.

2) Take 2 : Masa doa-doa tu kan, dah konpem korang menangis. Walau rasa nak marah sekalipun kalu ditahan-tahan, mesti nak nangis. Boys? Man? Ahh sama jek. Bila dah nangis, tak perlu lah menyesal sikit hapak pun. Coz kimia-kimia dh terkuar masa tue. Kimia apa? Tanya budak Sains. hakhakhak.

3) Take 3 : Jalan-jalan. Kalu aku, semenjak boleh drive dan berkaki panjang ni. Aku akan jalan-jalan. Amik angin sambil bukak cermin kereta di tempat yang selamat lah weh. Or paling best bila aku boleh jalan atas trek olahraga tue sambil dengar lagu 'lonely-akon' hakhakhak.... aku jalan tanpa fikir apa pun. Dan aku round tah bape pusingan tanpa sedar hari dah makin gelap. Sambil buang stres, bdn sihat dan mata leh usha orang. Bape mende dah korang dapat kan?

4) Take 4 : Usuali, ini menda terakhir yang aku buat kalu dah tak tahan dengan stres. Aku akan cari orang paling aku percaya. Mak aku percaya, tapi pada usia sekarang kalau uolls dah 26 or 27 ke atas better jangan cari mak lah kot. Jangan merisaukan mereka. Cari lah orang lain. Percaya kat sini bagi aku, dia takkan pandang serong kat ko, cerita pada org lain, and org tu akan develop ko punya spirit. Tunjuk ko cara berjalan bukan arahkan ko agar pilih jalan.

5) Take 5 : Tidur. Adakala tidur pun ok. One or two cukuplah. Sebab hidup perlu diteruskan. Kalu boleh, lepaskan apa yang kita tak mampu, teruskan dengan apa yang ada.

LET IT BE.....

Tekanan yang menekankan seperti paku tekan. Ia menyakitkan tetapi pada suatu ketika, ia memberi peringatan dan berguna di masa hadapan. Chill!

No comments: