Tuesday, December 11, 2012

Child, Listen!



Maksudnya : Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi soleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk harapan (Surah Kahfi : 46).

Assalamualaikum,,,
Hi?

Today, I'm loved to share bout love between man and his parents.
Children and parents are person that can't be separated even in hereafter,, rite??

Ok, susah la nak cte dalam English nie....takut korang salah faham atau aku sendiri yang susah nak faham!
Anak dan ibu (espeseli) telepati nya sangat kuat kan?
Kalau mak korang sakit, ada rasa tak?? Kalau takde,, pk2 la sendiri.
Kalau mak korang susah hati, ada terdetik tak kat dalam hati?? hurmm.... (jawab dalam hati tau)

Aku??
Of kos, aku akan rasa.
Sebagaimana my 'mak' leh detect my feeling & my hardness..

Sebab tue, aku kaitkan ayat surah d atas supaya nak bagi tahu ibubapa bahawa pahala amalan dari perbuatan mereka mendidik kita itu yang akan membawa mereka ke syurga. Kalau baik acuannya maka bagus lah 'kuih' nya.

Cite kedua nie, maybe takde kaitan dengan ayat surah tersebut.
NAmun, masih perkaitan antara anak & ibubapa.
Kalau korang takde duit, sape orang pertama yang korang g buat aduan?? (Jawab dalam hati, seyes ak malas nak dengar)
KAlau korang mengadu pada orang salah, tak malu ke?
Sori, aku bukan nak marah! 
Tapi mana korang letak 'tempat istimewa' mak korang or ayah korang kat HATI korang??
Re-check balik dear!

Walhal, mak ayah korang pasti akan dahulu kan korang. Doa untuk korang!
Walaupun, dorang tak pernah cakap pun dorang sayang korang. Seyes! sampai mati pun korang takkan dengar dorang cakap i lap u macam bf/gf korang always ckp.
Tapi, bukti kasih sayang mak ayah korang, sudah terang ag bersuluh.
Malu la weyh,,, sayang orang luar lebih dari orang yang 'menghasil'kan kita.

Bukan soal kita dah besar...
Contoh, takde duit...takkan nak mengadu kat mak kot? kan?
Tapi, bukan kah itu tanggungjawab mereka. Lantak la...bagi mereka jalankan tanggungjawab mereka supaya kelak mereka takkan disoal "Mengapa mengabaikan anak kamu wahai si polan si polan?".
Korang nak ke? 
Aku cte berdasarkan kepada pengalaman.
Sape tak penah kebulur waktu belajar nie....kan?
Tapi, apa my 'mak jawab??
"KAlau kamu tak makan, mak makan banyak mana pun takkan kenyang"....
pastue...katanya ag
"Kat umah (kg) nie, kalau takde duit masih leh makan, kalau korang yang duk blaja nie, nak cari makan cmne kalau tak guna duit?"

Jawapan my 'mak' tue LANGSUNG tak buat aku CAIR masa tue,
TAPI yang buat aku CAIR, adalah sikap aku!
Betapa HEBATnya aku membelakangkan 'mak' aku. Aku seperti mempersoalkan tanggungjawabnya.

Sebenarnya, aku tau korang semua anak2 yang baik TETAPI bagi juga peluang untuk IBUBAPA kita berbuat baik terhadap KITA.
Beri mereka peluang menjalankan TANGGUNGJAWAB mereka.
JANGAN! Beri peluang kepada orang luar merampas TAKHTA mereka sebelum waktunya.

p/s: Beruntung orang ada AYAH sebab SEKARANG nie lah peluang korang memberi AYAH korang pahala dalam menjalankan tugas nya, begitu juga sebaliknya.

No comments: