Saturday, December 8, 2012

Kursus Kahwin Part I

Assalamualaikum,,,

Hari ini aku pergi menghadiri kursus kawin.
Walaupun bukan dengan niat 'nak cepat' kawin. TAPI tetap lor mau kawin! ahaks...
Pagi2,, memang aku dah niat pergi ke kursus kawin nie untuk dapatkan ilmu.

Hello! Morning mom.... gilo korang ak cakap camtue ngan mak aku!
Mampus tak paham kot.
Awak g kursus 'tue' ke?? said my 'mak'
Tue?? Malu gilo la mak aku nie...
Aha... g la, da bayar mahal2 kan!...haha
Awak pakai apa?? said my 'mak'
Baju kurung la mak... said aku la

Mak aku nie memang pelik! Dia macam ingat aku baby ke apa?? Xleh bezakan tempat & cara permakaian.
Haahahaha....sebenarnya, dia cuma bimbang, kalau aku dedahkan aurat kot. Caranya menegur, bagi aku sangat halus. Kadang2 nak tergelak gak.

Banyak yang aku belajar hari nie. Kursus kahwin nie macam kursus agama juga or lebih betul kalau di gelar 'ceramah'.
Perkongsian ilmu.

Apa yang aku dapat??
Sikit post-mortem la yea...
1) Solat adalah asas yang penting dlm institusi rumah tangga
2) Kalau ada yang berkenan kat aku (kalau ada la)....aku kena test bacaan syahadahnya n Fatihahnya dulu.
Itu pesan Ustaz tue la...
3) Walaupun kena pilih agama yg paling utama namun,, keturunan, harta juga penting,,, rupa? penting juga...
Asalkan ada rupa...Takde hal kan!
4) Bertunang adalah tempoh berkenalan! bukan wajib kawin....kan? Tukar persepsi korang espeseli orang melayu,,,aku tak kata, ustaz tue yang kata.

Dan banyak lagi....

Tadi, ada 4 orang penceramah....
Esok, ada lagi 4 orang!
Tengok aku leh tahan mata tak!

Semoga ilmu yang sedikit itu memberi manfaat yang besar kepada si pendengar....InsyaAllah.

p/s: Aku doa aku bertemu jodoh yang Allah pilih buat aku....sama juga buat kamu semua! InsyaAllah...amin3

No comments: