Monday, November 11, 2013

Dalam kejernihan ada kaca

Assalamualaikum...

Salam Zuhur jugak.

Pencapaian terbaik la bagi aku, dah boleh drive dari ukm ke Sungai Buloh. Poie rumah makcik kat Kundang. Then dari Behrang ke Ipoh. Malam lak tue. Masa tu aku rasa, contact lense nak terkuar dari bijik mata aku. Mana tak nya, dan dan jek kakak aku ngantuk masa tue. Aku amik kesempatan la nak drive. Terlupa yang aku pakai lenses...

Itulah kejernihan yang aku dapat. Selain dari memperoleh kasih dengan kakak-kakak.

Kenapa sudah ada kejernihan, masih ada kaca?


Of kos, kaca masih ada serpihan. Sebab? Sekarang ni hati aku nak balik kampung, nak jumpa my 'Mak'. Tapi, kesempitan macam ni membuatkan aku kena hold dulu. Seyesly, aku rindu gila kat mak. Biar lah orang nak kata aku anak mak sekalipun. Dah memang kita lahir dari mereka. Masa kan tidak rindu. Berhubung melalui telefon, ada maknanya. Tapi rindu itu tidak hilang cuma berkurang. dan timbul semula.

Hah! Aku pernah dipesan, jika kita rindu dan sayangkan seseorang terutamanya mak ayah kita, walau mereka sudah tiada, setiap pagi sedekahkan al-fatihah. Pada yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Aku tak tau pesanan ini ada dalam hadith atau al-Quran, tapi ia baik kan? Amalkan...baik untuk aku, dan korang semua :)

Kaca yang masih ada adalah kerana masih bergantungan. Kawan aku ada cakap. "Sebab ko Long, aku cabar diri aku". Aku pun tak paham sangat kenapa kerana aku? Aku ni inspired orang ke? Mungkin disebalik kesukaran kita, kita bagi inisiatif pada orang lain. Kann?

Jadi. percayalah kaca tidak menyakitkan. Dari kaca kita dapat lihat kejernihan.

p/s: Tahniah pada sahabat2 aku yang dah dapat penempatan. Paling jauh sahabat aku dapat kat Kota Belud, Sabah....Gonna miss her badly, Miss Azwa.

No comments: