Thursday, October 7, 2010

Kes tidurrrrrrr....zzZZzz

Masalah tidur

Orang dewasa memerlukan 6-8 jam tidur sehari. Kanak-kanak pula memerlukan masa tidur yang lebih panjang, manakala golongan warga usia emas memerlukan masa yang lebih pendek di antara 4-5 jam sehari. Masalah tidur merujuk kepada gangguan pada corak tidur. Sebab-sebab utama yang boleh menyebabkan kecelaruan tidur termasuk:
  • Gaya hidup - kerja syif yang kerap dan tidak teratur
  • Masalah-masalah fizikal seperti mengalami kesakitan, masalah pernafasan, kerap kencing waktu malam
  • Gangguan psikologikal atau penyakit mental contohnya skizofrenia , kemurungan, kebimbangan , stres dan lain-lain.
  • Penyalahgunaan dadah dan alkohol
  • Faktor persekitaran seperti terlalu bising, panas atau terang
Tanda-tanda dan gejala
  • Tidur yang terlalu banyak (hypersomnia)
  • Tidur yang terlalu sedikit (insomnia)
  • Kelakuan yang luarbiasa semasa tidur contohnya, berjalan dalam tidur (sleep walking), bangun tiba-tiba dalam ketakutan(sleep terror), kisaran gigi (tooth-grinding) dan sebagainya.
Kesan dan akibat
Masalah tidur boleh mengganggu pemikiran,emosi dan tingkah laku. Ia juga menjejaskan kerja, pembelajaran dan perhubungan seharian. Anda akan :
  • Cepat menjadi marah
  • Sukar mengawal emosi
  • Sukar memberi tumpuan/perhatian
  • Kemungkinan boleh membuat kesilapan
  • Berisiko terlibat dalam kemalangan dan kecederaan
Rawatan
Dapatkan bantuan profesional
  • Doktor anda akan mengenal pasti penyebabnya dan memberi rawatan bergantung kepada sebab-sebab tersebut.
  • Rawatan tingkahlaku melibatkan cara amalan tidur yang sihat dan teknik relaksasi
  • Doktor anda mungkin akan memberi ubatan yang sesuai.
Pencegahan
Masalah tidur boleh dicegah menerusi pendekatan berikut:
  • Mengamalkan rutin tidur yang sihat dan teratur
  • Mengamalkan gaya hidup sihat dan pengurusan stres yang baik.
  • Hindari dari penyalahgunaan dadah, alkohol dan bahan larangan yang lain
  • Patuh kepada rawatan untuk masalah-masalah fizikal atau mental.
Rehabilitasi
Amalan tidur yang sihat

Tukar tabiat anda
  • Berhenti merokok
  • Jangan tidur pada siang hari
  • Kurangkan pengambilan alkohol dan kopi
  • Bersenam di awal hari dan bukan sebelum masuk tidur
Ubahsuai persekitaran tidur anda
  • Gunakan bilik tidur hanya untuk tidur dan aktiviti seksual sahaja dan bukan untuk aktiviti lain
  • Pastikan persekitaran bilik tidur berkeadaan tenang dan selesa
  • Pastikan juga tilam dan katil anda selesa
Amalan sebelum tidur
  • Ikut jadual tidur yang tetap (masa tidur dan masa bangun tidur yang sama setiap hari, termasuk hari minggu)
  • Jangan mengambil makanan yang terlalu berat sebelum tidur
  • Tidur bila rasa mengantuk
  • Berehat sebentar sebelum masuk tidur.
Simpan satu diari tidur
  • Catit jumlah jam dan kualiti tidur
  • Masa masuk dan bangun dari tidur
  • Jenis makanan, minuman dan ubatan yang diambil
  • Perasaan anda
Elakkan dari membeli ubat tidur terus dari kaunter
Kumpulan sokongan
Sleep Disorder Society of Malaysia
Pertubuhan Kesihatan Mental Malaysia 

p/s: Sebab ap aku cari artikel tentang TIDUR nie cz...tdo nie amat penting bg aku, tdo aku mesti yg berkualiti,,dtambah2 ag skunk aku xtdo siang so mlm mmg aku nk relax n tdO nyenyak
2 my roomates: sori klau kes aku nie ggu korang tp klau tdo aku tggu, korang gak yg kna blasah...he~
haRI nie: tdo aku tggu so emosi tggu sket ngn mata aku kembang mcm pandanya...tp pas kul 8.30am td, emosi dh stabil, cuma aku xnk tragedi tdO tggu mcm mlm td berlaku ag...(plz yea kwn2, jgn ckp kuat sgt,,sbb tdO nie mcm wat business gak)

2 comments:

EtieCNCS said...

klu xcukup tidur boleh m'ybbkn demam...huhuhuhu...mcm aku nie...stress n xcukup tidur jd punca nyer...

Along Wni said...

hahahaha
cian b sy...
tau xperr
alg mmg pantang klau tdo tggu nie...he3